پل کشکان یکی از بزرگ ترین بناهای سنگی دنیا

به گزارش بانوی ایران، مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: پل کشکان یکی از بناهای سنگی دنیا پس از اهرام ثلاثه مصر است.

پل کشکان یکی از بزرگ ترین بناهای سنگی دنیا

به گزارش خبرنگاران عطا حسن پور اظهار کرد: پل کشکان به گفته باستان شناسان و معماران ایران و دنیا همانند اریک اشمیت، سرمارک اورل اشتین و دکتر احمد پرویز اذعان دارند که پل کشکان در بین پل های باستانی ایران و دنیا برندی است.

وی اضافه نمود: یکی از بزرگ ترین بناهای سنگی دنیا بعد از اهرام ثلاثه مصر، پل کشکان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: این پل در قرن چهارم هجری به وسیله ابونجم بدرابن حسنویه ساخته شده است تا مسافران به راحتی بتواند به عتبات عالیات سفر نمایند.

حسن پور اضافه نمود: متاسفانه در سیل 98 یکی از پایه های این پل باستانی کج شده و هر روز در حال کج شدن بوده و درصد شیب آن زیاد شده است.

وی اظهار کرد: در جلسه برنامه ریزی و ستاد بحران لرستان این موضوع را مطرح کردیم تا اعتباری برای آن در نظر گرفته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: نمی توان این پایه پل را جابجا کرد اما می توانیم آن را سرجای خود حفظ کنیم و با یک کمربند حفاظتی استحکام بخشی شود؛ برای این مهم 2 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است.

حسن پور اضافه نمود: پل کشکان دارای 12 پایه است که وزن هر پایه آن هشت هزار تن است.

وی اعلام کرد: مساحت این پایه تقریبا به مقدار یک آپارتمان هشت طبقه بوده و ارتفاع آن 25 متر است.

پُل کَشکان پلی است باستانی که تاریخ ساخت آن به دوره حکومت آل حسنویه باز می شود. زمان ساخت این پل به قرن چهارم هجری قمری بر می شود. ساخت پل کشکان بر اساس کتیبه موجود، در زمان بدر بن حسنویه و به سال 389 ه .ق شروع و 10 سال به طول انجامیده است. این پل پس از بارش های شدید هفته اول فروردین، آسیب جدی دید.

ساختمان پُل کَشکان

پل کشکان در شهرستان چگنی و بر روی رودخانه ای با همین نام یعنی رود کشکان ساخته شده است. کاربرد این پل اتصال راه باستانی شهر شاپورخواست به منطقه ها غرب استان لرستان و سپس کرمانشاه بوده است در متون تاریخی به این پل اشاره شده و از آن با نام کژکی یاد شده است. طول پل حدود 1984 متر و عرض هر یک از دو چشمه شرقی پل 840/23 متر است. پل دارای 12 طاق پل بوده که متأسفانه سه دهنه از این طاق پل ها تخریب شده و مابقی طاق پل ها همچنان پابرجا هستند.

ارتفاع پُل کَشکان

ارتفاع پل در بالاترین نقطه به 26 متر و در کوتاه ترین قسمت آن 10 متر است در مورد پایه های این پل باید به این نکته اشاره نمود که پایه های پل با سنگ های بزرگ و تراش خورده ساخته شده است. مواد و مصالح بنای پل از سنگ، گچ و آجر تشکیل شده است. در کنار این پل بقایای سه پل دیگر از دوره های گذشته به جای مانده است که مشخصات پل های ساسانی را دارند و احتمالاً متعلق به همان دوره هستند.

در سال 1397 خورشیدی در عملیات بازسازی این پل بیش از یک صد سنگ بزرگ پاک تراش در ابعاد مختلف و با الگوی سنگ های بکار رفته در احداث بنای اولیه پل، در آب شکن و پایه کوله شرقی به کار برده شد. با این حال قسمتی از پایه های این پل در سیل بزرگ فروردین 1398 تخریب شد.

پل کشکان به شماره 355 در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

منابع: ویکی پدیا و خبرگزاری ایسنا

منبع: دنیای سفر
انتشار: 16 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1402 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2282

به "پل کشکان یکی از بزرگ ترین بناهای سنگی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل کشکان یکی از بزرگ ترین بناهای سنگی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید