این بیابان بی آب و علف به سرزمینی سرسبز تبدیل می گردد، عکس

به گزارش بانوی ایران، زومیت نوشت: به سختی می توان تصور کرد؛ اما هزاران سال پیش صحرای بزرگ آفریقا چهره ای کاملا متفاوت با امروز داشت و سرزمینی جنگلی و سرسبز بود.

این بیابان بی آب و علف به سرزمینی سرسبز تبدیل می گردد، عکس

صحرای بزرگ آفریقا واقع در شمال قاره آفریقا، با مساحتی حدود 9 میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع بزرگ ترین بیابان دنیا است. ممکن است تصور کنید تپه های شنی و فلات های صخره ای صحرای بزرگ به قدمت زمان هستند، اما مطالعه تازهی نشان می دهد این نوار وسیع در شمال آفریقا هر 21 هزار سال یا بیشتر، از صحرایی خشک و گرم به جنگلی سرسبز تغییر می نماید.

آخرین دوره ای که صحرا جنگلی سبز بود، بین 15 هزار تا 5 هزار سال پیش رخ داد. مطالعه ای تازه تأیید می نماید که این رخداد فقط یک اتفاق عجیب نبود، بلکه بخشی از یک دگرگونی چرخه ای بود که تقریباً هر 21 هزار سال یک بار شرایط اقلیمی منطقه را از خشک به مرطوب تغییر می داد.

به گزارش آی اف ال ساینس، دکتر ادوارد آرمسترانگ، نویسنده اصلی مطالعه و دانشمند اقلیم در دانشگاه هلسینکی و دانشگاه بریستول می گوید: دگرگونی چرخه ای صحرای بزرگ به زمین هموار و اکوسیستم جنگلی یکی از چشمگیرترین تغییرات زیست محیطی در سیاره است.

  • رونمایی از طرح استثنایی جنگنده نسل ششم چین / عکس

  • برنامه رویایی زاکربرگ و همسرش برای ریشه کن کردن تمام بیماری ها!

  • دستاورد تازه کاوشگر ناسا در مریخ!

  • این بمب افکن ها کابوس سازنده های آن ها هستند!/ عکس

آرمسترانگ اضافه نمود پژوهش تازه یکی از اولین مطالعات مدل سازی اقلیمی است که دوره های پربارش نوسنگی آفریقا را در مقیاس قابل مقایسه با مشاهدات دیرینه اقلیمی شبیه سازی و دلیل و زمان وقوع این رویدادها را آشکار می نماید. پژوهش تازه با استفاده از یک مدل اقلیمی که اخیراً پیشرفته، در پی درک بهتر دوره های پربارش نوسنگی آفریقای شمالی در طول 800 هزار سال گذشته رفته است.

مطالعه تازه تأیید کرد که دوره های پربارش صحرا از تغییرات در مدار چرخش زمین به دور خورشید نشأت می گیرد. به طور کلی توافق بر این است که سبزینگی صحرا به دلیل تاب خوردگی زمین روی محور خود و تاثیر آن بر فصل ها و معین اندازه انرژی دریافتی به وسیله این بخش از سیاره ایجاد می گردد. این تغییرات در نهایت بر قدرت بادهای موسمی آفریقا تأثیر می گذارد و به کنترل شرایط پوشش گیاهی در سراسر این منطقه وسیع منجر می گردد.

با این حال، مطالعه بعلاوه نشان می دهد که چرخه مورد بحث ممکن است تحت تأثیر صفحات یخی دوردست در عرض جغرافیایی بالا در نیمکره شمالی باشد. محققان اشاره می نمایند که در طول عصر یخبندان، زمانی که بیشتر عرض های جغرافیایی بالای زمین از لایه های یخی ضخیم پوشیده شده بود، دوره های پربارش دیده نشده است. آن ها حدس می زنند که صفحات یخی مانند یخچال به خنک شدن جو یاری، سیستم موسمی آفریقا را محدود و رشد گیاهان در صحرای بزرگ آفریقا را متوقف کردند.

دگرگونی چرخه ای شمال آفریقا نه تنها برای صحرای بزرگ آفریقا حائز اهمیت است، بلکه پیامدهای بزرگی برای انسان دارد. به هر حال، بعضی از بزرگ ترین دستاوردهای اولیه انسان، مثلاً مهاجرت گسترده به خارج از آفریقا، عمدتاً بر اثر شرایط اقلیمی صحرا به وجود آمده است. صحرا بر اساس شرایطش می تواند به عنوان یک سد خشن یا یک مسیر دعوت نماینده عمل کند.

میکا تالاوارا، یکی از نویسندگان مطالعه شرح می دهد: صحرا مانند دریچه ای است که پراکندگی گونه ها را در آفریقای شمالی و بیابان های جنوب صحرا و داخل و خارج این قاره کنترل می نماید.

تالاوارا می گوید زمانی که صحرا سرسبز بود، دریچه باز بود و با غالب شدن بیابان دریچه بسته شد. این تناوب دوره های پربارش و خشک پیامدهای عمده ای برای پراکندگی و تکامل گونه ها در آفریقا به همراه داشت. توانایی ما در مدل سازی دوره های پربارش آفریقای شمالی یک دستاورد بزرگ است و بدین معنی است که اکنون بهتر می توانیم آمار پراکندگی انسان را مدل سازی کنیم و در نتیجه، تکامل گونه خود در آفریقا را بهتر درک کنیم.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 5 مهر 1402 بروزرسانی: 5 مهر 1402 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2337

به "این بیابان بی آب و علف به سرزمینی سرسبز تبدیل می گردد، عکس" امتیاز دهید

112 کاربر به "این بیابان بی آب و علف به سرزمینی سرسبز تبدیل می گردد، عکس" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این بیابان بی آب و علف به سرزمینی سرسبز تبدیل می گردد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید