آموزش استفاده از متر لیزری ، نکات و مراحل کار

به گزارش بانوی ایران، در سال های اخیر، افرادی که مشغول کار های ساختمانی هستند، نصاب ها و معماران، برای مقدار گیری های دقیق و حساس از متر لیزری استفاده می نمایند. متر لیزری، در بسیاری از مواقع جایگزین متر های نواری است.

آموزش استفاده از متر لیزری ، نکات و مراحل کار

متر لیزری، جدا از مقدار گیری فاصله ها و ارائه دقت بالا در حین کار، کاربرد های دیگری هم دارد و بسیاری از محاسبات ساختمانی را راحت می نماید. این مزایای استفاده از متر لیزری باعث شده است که افراد غیر متخصص و علاقه مند به اجرای دکوراسیون های معمولی هم برای مصارف شخصی از آن استفاده نمایند.

هدف تهیه این مقاله، ارائه آموزش استفاده از متر لیزری است.

متر لیزری چیست؟

پیش از آموزش استفاده از متر لیزری، ضروری است این ابزار پرکاربرد و استفاده های آن را بشناسیم.

متر لیزری، از ابزارآلات مهم و کاربردی برای تعمیرکاران و ساختمان سازان و طراحان است که به یاری آن، این امکان وجود دارد که مقدار، سطح، طول و بعضی مقدار گیری های پیچیده را انجام بدهند. به یاری متر لیزری، فواصل مهم و دقیق را بدون خطای احتمالی، تنظیم کرد.

کاربرد متر لیزری

اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم، مفید ترین کاربرد متر لیزری، ترازیابی، تطابق و به دست آوردن فواصل است. از دیگر مزایای استفاده از این ابزار، کاربرد آن در ساخت بنا، عمق سنجی در آب های عمیق، صنایع نظامی، سیستم های تولیدات صنعتی مانند نقشه برداری و فولاد است.

متر لیزری چگونه کار می نماید؟

به صورت کلی، مکانیزم کار ابزار های فاصله سنج لیزری، به این صورت است که یک پالس لیزری به سمت هدف پرتاب، از آن منعکس شده و به سمت ابزار برمی گردد. این مراحل انجام میگردد تا زمان رفت و برگشت آن محاسبه گردد. نحوه کار این دستگاه به این صورت است که به یاری مدت زمان رفت و بازگشت یک پالس لیزر از هدف، می توانید فاصله را مقدار گیری کنید.

نور لیزر، از یک طیف متمرکز برخوردار است و از این رو، غالباً به صورت تک فرکانس بوده و استفاده از آن جهت مقدار گیری با دقت زیاد مناسب است. این نور متر لیزری، سرعت مشخصی داشته و مدت زمان پایایی آن بالا است.

پرتو متر لیزری، نسبت به نور سفید، زمان بیشتری می برد تا پراکنده گردد؛ و به این ترتیب، این امکان وجود دارد که از آن برای فاصله های دور بهره ببرید. از این رو، نور لیزر، مورد مناسبی جهت استفاده در متر های لیزری فرق دارد.

آموزش استفاده از متر لیزری

  • جهت کار با متر لیزری، آن را در یک سمت مسیری که قصد دارید مقدار گیری کنید قرار بدهید
  • سپس پرتو دستگاه را به نحوی جهت دهی کنید که روی مقصد بخورد
  • در صورتی که مسیر صاف و بدون مانع باشد، می توانید فاصله موردنظر را محاسبه کنید
  • مراحل محاسبه با متر لیزری مانند مقدار گیری با متر های ساده است . متر لیزری و نواری تنها در این مورد با هم تفاوت دارند که در عوض نوار متر، از لیزر متر برای کار استفاده می گردد
  • زمانی که لیزر روی هدف قرار دادید، دکمه ابزار را بفشارید. به این صورت، متر لیزری این فاصله را محاسبه نموده و روی صفحه دستگاه نشان می دهد.
  • حتما از برند های معتبر برای خرید متر لیزری بهره ببرید. راهنمای خرید برترین برند متر لیزری

متر لیزری چگونه تنظیم می گردد؟

پیش از کار با ابزار متر لیزری، ضروری است آن را تنظیم کنید چون اگر این کار را انجام ندهید ممکن مقدار گیری های به دست آمده درست نباشند.

پیش از هر چیزی، واحد مقدار گیری موردنظر را از میان موارد موجود که متر، اینچ یا فوت است انتخاب کنید. لازم نیست در این مورد حساس باشید چون این امکان وجود دارد که بتوانید حین کار یا بعد از آن، واحد را تغییر دهید.

پس از آن، باید انتخاب کنید که از کدام قسمت متر لیزری اقدام به مقدار گیری کنید. دو لبه بالا و پایین دستگاه می توانند نقاط مناسبی برای اقدام به مقدار گیری باشند.

توجه داشته باشید که اگر در زمان تاریکی هوا یا موقعیت بدون نور درحال کار کردن هستید، ممکن است لازم باشد از لامپ پشت متر لیزری هم بهره ببرید.

شما می توانید متر لیزری را روی مود مقدار گیری پیاپی تنظیم کنید که به این وسیله با حرکت دادن ابزار، فاصله ها را در قسمت های مختلف محاسبه کنید.

متر لیزری قادر است که مقدار های حداقل و حداکثر را هم مقدار گیری کند.

نکات مهم هنگام کار با متر لیزری

در زمان کار با این وسیله، با به خاطر داشتن بعضی نکات می توانید سرعت عمل خود را بیشتر نموده و دقت مقدار گیری را بالا ببری. ضروری ترین نکات کار با متر لیزری در ادامه ذکر شده است:

  • به برد متر لیزری خود توجه کنید. یکی از موارد مورد توجه در متر لیزری، بازتابش پرتو لیزر برای مقدار گیری است. باید بتوانید بفهمید که چه اندازه برد دستگاه مؤثر است. معمولاً متر های لیزری ساده 20 متر برد خواهند داشت و ابزارات پیشرفته تر که افراد حرفه ای از آن استفاده می نمایند تا 90 متر برد دارند.
  • در صورت اقدام به خرید متر لیزری، به هدفتان جهت استفاده از آن توجه کنید. این ابزار به خاطر استفاده از لیزر، دقت قابل توجهی دارند اما از طرف دیگر مدل های متر لیزری پیشرفته تری در بازار موجود هستند که دقت و سرعت خارق العاده ای دارند و به برترین شکل طراحی شده اند.
  • به باتری و عمر دستگاه خود توجه کنید. اگر از ابزارآلات زیاد استفاده می کنید باید مدل های مقاوم تری هم تهیه کنید؛ اما اگر از متر لیزری به صورت مداوم استفاده نمی کنید، همان مدل های ساده بری شما مناسب بوده و احتیاج به ارتقا ابزار نیست.

    قدرت حافظه دستگاه را در نظر بگیرید. بعضی از متر های لیزری می توانند چند مرحله محاسبه را در خود ذخیره نمایند. این مورد شاید در بسیاری از موارد به شما یاری کند.

متر لیزری فاصله ها را به چه روشی محاسبه می نماید؟

این وسیله، فاصله ها را از راه فیزیک لیزری و اپتیکی با دقت بالا و از مسیر تغییر فاز محاسبه می نماید. طبق این مسیر، پرتو لیزر با هدف برخورد می نماید و بازتاب آن با پرتو فرستاده شده تطابق داده می گردد.

جهت فهمیدن اندازه فواصل، از راه زمان پرواز هم می توان استفاده کرد که به این صورت مدت زمان پالس نوری حساب می گردد. بعضی متر های لیزری این امکان را دارند که بتوانید فاصله های متعدد را حساب نموده و به صورت اتوماتیک آن ها را با هم جمع کنید.

از کجا خرید متر لیزری تهیه کنیم؟

متر لیزری از برند های مختلف با ویژگی های متفاوت به فروش میرسد. بهتر است قبل از خرید، نمونه های مختلف این ابزار را با هم مقایسه نموده و برای تهیه آن به نتیجه برسید. در صورت رعایت نکات گفته شده، کار با این ابزار مفید بوده و سرعت عمل کار شما را بالا میبرد.

در این مقاله که جهت هدایت شما عزیزان آمده شده است، نکات آموزش استفاده از متر لیزری را برسی کردیم و امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. جهت خرید متر لیزری، ابزارچی، برترین فروشگاه خرید ابزار ایرانی و خارجی اصل، آماده ارائه خدمات به شما شماست.

منبع: اتاق
انتشار: 13 مهر 1402 بروزرسانی: 13 مهر 1402 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2338

به "آموزش استفاده از متر لیزری ، نکات و مراحل کار" امتیاز دهید

1 کاربر به "آموزش استفاده از متر لیزری ، نکات و مراحل کار" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش استفاده از متر لیزری ، نکات و مراحل کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید